پروژه های دانشجویی

پروژه های دانشجویی مهندسی معماری و کامپیوتر IT

پروژه های دانشجویی

پروژه های دانشجویی مهندسی معماری و کامپیوتر IT

رباتیک

رباتیک

رباتیکدسته: برق 
بازدید: 5 بار
فرمت فایل: doc 
حجم فایل: 233 کیلوبایت 
تعداد صفحات فایل: 39 

این تحقیق با فرمت ورد ، قابل ویرایش ، که در 39 صفحه تهیه شده است روبات یک ماشین الکترومکانیکى هوشمند است که مى توان آن را بارها برنامه ریزى کرد چندکاره و کارآمد و مناسب براى محیط است

قیمت فایل فقط 5,500 تومان

خرید

رباتیک


فهرست مطالب

1- مقدمه   ......................................................................... 4  

2- روبات چیست؟ ............................................................... 5     

3- اهمیت روبات ها ............................................................. 6

4- هدف از ساخت روبات ها .................................................. 6

5- روباتیک چیست؟ ............................................................ 7

6- اجزاء یک سیستم روباتیک ............................................... 7 

7- زیر سیستم های اصلی یک روبات ...................................... 8

8- انواع روبات ................................................................. 10 

9- مزایای روبات ها ........................................................... 13

10- معایب روبات ها .......................................................... 13

11- روبات هوشمند ........................................................... 13

12- روباتیک و هوش مصنوعی ........................................... 14

13- روبات الگو ............................................................... 16

14- روش های مختلف تعامل روبات با محیط .......................... 17

15- سیر تحول در کنترل روبات ........................................... 18

16- یادگیری در روبات ...................................................... 18

17- پردازش تصویر ......................................................... 22

18- منطق فازی .............................................................. 29

19-  گزارش روبات امدادگر ............................................... 34 

20- منابع ..................................................................... 46

مقدمه

    براى مطالعه هوش مصنوعى، جالب و مفید، بودن این موجودیت هاى هوشمند 

است. هوش مصنوعى محصولات مهم و مؤثر زیادى در مراحل اولیه توسعه اش تولید کرده است. اگر چه هیچ کس نمى تواند آینده را به طور مشخص پیش بینى کند، اما آشکار است که کامپیوتر هایى هوشمند همردیف با انسان، تأثیر بسزایى بر زندگى روزمره و همچنین برآینده خواهد داشت.

    در سال ۱۹۵۴ میلادى، عصر روبات ها با ارائه اولین روبات آدم نما از طرف «جرج دوول» (George Devol)  شروع شد.

    امروزه، ۹۰ درصد روبات ها، روبات هاى صنعتى هستند، یعنى روبات هایى که در کارخانه ها، آزمایشگاه ها، انبارها، نیروگاه ها، بیمارستان ها، و بخش هاى مشابه به کار گرفته مى شوند. در سال هاى قبل، بیشتر روبات هاى صنعتى در کارخانه هاى خودروسازى به کارگرفته مى شدند، ولى امروزه تنها حدود نیمى از روبات هاى موجود در دنیا در کارخانه هاى خودروسازى به کار گرفته مى شوند. مصارف روبات ها در همه ابعاد زندگى انسان به سرعت در حال گسترش است تا کارهاى سخت و خطرناک را به جاى انسان انجام دهند. براى مثال امروزه براى بررسى وضعیت داخلى راکتورها از روبات استفاده مى شود تا تشعشعات رادیواکتیو به انسان ها صدمه نزند. بعدها روبات هاى صنعتى زیادى ساخته شدند و انجمن صنایع روباتیک این تعریف را براى روبات صنعتى ارائه کرد : 

    « روبات صنعتى یک وسیله چند کاره و با قابلیت برنامه ریزى چند باره است که براى جابه جایى قطعات، مواد، ابزارها با وسایل خاص به وسیله حرکات برنامه ریزى شده، براى انجام کارهاى مختلف استفاده مى شود. »

    انگلبرگر شرکت unimate را برگرفته از universal Automation براى تولید روبات پایه گذارى کرد. نخستین روبات هاى این شرکت در کارخانه جنرال موتورز (General Motors) براى انجام کارهاى دشوار در خودروسازى به کار گرفته شد. انگلبرگر را «پدر روباتیک» نامیده اند.

    در سال ۱۹۶۲ میلادی شرکت خودروسازى جنرال موتورز نخستین روبات Unimate  را در خط مونتاژ خود به کار گرفت. 

    روبات ها روز به روز هوشمندتر مى شوند تا هر چه بیشتر در کارهاى سخت و پر خطر به یارى انسان ها بیایند.

    اکنون اولین روبات انسان نماى خاورمیانه در دانشگاه صنعتى شریف در حال طراحى و ساخت مى باشد.

روبات چیست ؟

    روبات یک ماشین الکترومکانیکى هوشمند است که مى توان آن را بارها برنامه ریزى کرد. چندکاره و کارآمد و مناسب براى محیط است. می تواند در شرایط خاصی که در آن قرار می گیرد، کار تعریف شده ای را انجام دهد و همچنین قابلیت تصمیم گیری در شرایط مختلف را نیز ممکن است داشته باشد. با این تعریف می توان گفت روبات ها برای کارهای مختلفی می توانند تعریف و ساخته شوند. مانند کارهایی که انجام آن برای انسان غیرممکن یا دشوار باشد.

برای مثال در قسمت مونتاژ یک  کارخانه اتومبیل سازی، قسمتی هست که چرخ زاپاس ماشین را در صندوق عقب قرار می دهند، اگر یک انسان این کار را انجام دهد خیلی زود دچار ناراحتی هایی مثل کمر درد و ...می شود، اما می توان از یک روبات الکترومکانیکی برای این کار استفاده کرد و یا برای جوشکاری و سایر کارهای دشوار کارخانجات هم همینطور، و یا روبات هایی که برای اکتشاف در سایر سیارات به کار می روند هم از انواع روبات هایی هستند که در جاهایی که حضور انسان غیرممکن است استفاده می شوند. 

word: نوع فایل

سایز:233 KB 

تعداد صفحه:39

قیمت فایل فقط 5,500 تومان

خرید

برچسب ها : رباتیک , دانلود تحقیق رباتیک تحقیق رباتیک دانلود رباتیک اهمیت روبات ها هدف از ساخت روبات مزایای روبات ها معایب روبات ها تحقیق جزوه مقاله پایان نامه پروژه دانلود تحقیق دانلود جزوه دانلود مقاله دانلود پایان نامه  ,دانلود پروژه

ربات

ربات

رباتدسته: برق 
بازدید: 4 بار
فرمت فایل: doc 
حجم فایل: 31 کیلوبایت 
تعداد صفحات فایل: 54 

این تحقیق با فرمت ورد ، قابل ویرایش ، که در 54 صفحه تهیه شده استامروز می بینیم که در کشورهای پیشرفته صنعتی چگونه علم روباتیک در تکنولوژی وصنعت به طور وسیع گسترش یافته و همین امر باعث شده که این علم مورد تحقیق و بررسی بیشتری قرار گیرد

قیمت فایل فقط 5,900 تومان

خرید

ربات

مقدمه 

کارهای دستی برای اکثر مردم می تواند رضایت بخش و برای بعضی هم لذّت بخش باشد ، ولی این رضایت و لذّت زمانی به پایان می رسد که اجرای کار به صورت عملی تکراری و یک محیط یکنواخت و دائمی به شیوة تکلیفی ساده و بدون هیچ گونه رقابت درآید . 

وظیفه هایی که چنین ویژگیهایی دارد ، می تواند استفاده از دستگاههای مجهز به وسایل خودکار یا اتوماسیون را مد نظر قرار دهد . همچنین نیاز به تولید انبوه ، مرغوبیت کالا و کیفیت یکنواخت باعث شده که صنعت امروزه هر چه بیشتر خود را به سمت دستگاههای مجهز به وسایل خودکار کامپیوتری یا اتوماسیون کامپیوتری سوق دهد . در حال حاضـر اکثر خودکار سازهای مّولد طوری به وسیله ماشین و یا دستگاهها طراحی شده اند که بتوانند تعیین شدة قبلی را که در محیط تولیدی به دقت و فقط برای یک منظور ساخته شده است انجام دهند . تغییر ناپذیری و گرانی دستگاههایی که معمولاً به نام دستگاههای اتوماسیون سخت معروف اند ، باعث شده که روبات با داشتن قابلیت 

تغییر پذیری در اجرای کار برای تولیدات متفاوت و ارزانتر در محیطهای مختلف به فراوانی در خطوط تولید به کار گرفته شود . 

امروز می بینیم که در کشورهای پیشرفته صنعتی چگونه علم روباتیک در تکنولوژی وصنعت به طور وسیع گسترش یافته و همین امر باعث شده که این علم مورد تحقیق و بررسی بیشتری قرار گیرد و تکامل و پیشرفت زیادی در زمینه های مختلف روبات مانند حرکت شناسی یا سینماتیک ، دینامیک ، برنامه نویسی ، برنامه ریزی ، کنترل ، حس تشخیص و هوشمندی ماشین صورت گیرد. 

آزادی حرکت و قابلیت تغییر پذیری روبات باعث گسترش استفادة علم و روباتیک شده است . امّا متأسفانه هنوز وقتی صحبت از طراحی و کاربرد روبات می شود ، معیاری که بتوان با آن کاربرد روبات را مورد سنجش قرار داد وجود ندارد ، غیر از خصوصیات مکانیکی مانند قابلیت تکرار کار یا حداکثر قدرت جا به جایی بار به وسیله روبات از دیگر ویژگیهای آن سرعت و شتابی است که روبات میتواند از خود ارائه دهد . با آگاهی از این نوع اطلاعات مکانیکی که تولید کنندة روبات در دسترس استفاده کننده گان قرار می دهد ، هنوز مشکل بتوان کیفیت کامل کاربرد یک روبات را معلوم کرد.

چون روبات سیستمی است مرکب از یک تکنولوژی که دارای عامل مکانیک و کنترل است ، در نتیجه خصوصیات حرکت شناسی و دینامیک روبات باید به خوبی طراحی شوند که به سادگی قابل کنترل باشند . طبیعی است که روبات باید از نقطه نظر کنترل نیز مورد بررسی قرار گیرد . روباتهای صنعتی مختلفی وجود دارند که می توانند در خطوط تولید متفاوت مورد استفاده قرار گیرند . سازندگان روباتهای صنعتی در امر نامگذاری روباتها تا حدودی به تعریفهای مشترک دست یافته اند که می توان آنرا به صورت زیر دسته بندی کرد : 

1- روبات با کمتر از 5 درجه آزادی – بهم پیوستن خودکار                           (Automation  Assembely )

2- روبات با 5 درجه آزادی   -  جا به جا کردن                                                    ( Pick and place )

3- روبات با بیشتر از 5 آزادی – کنترل مسیر و دقت ( Path & Precision control )                                             

همان طور که مشاهده می شود کاربرد و قابلیت روبات با درجه آزادی آن رابطه مستقیم دارد ( در فصلهای آینده در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد ). 

ریشه واژه روبات از لغت روباتا که در زبان (( چک )) به معنی کار است گرفته شده است . انجمن روبات بریتانیا (( BRA  )) ربات را چنین تعریف می کند : 

روبات دستگاهی است با قابلیت برنامه ریزی مجدد و طراحی ویژه که توانایی به حرکت در آوردن قطعه ، ابزار کار و یا ابزار خاص تولید را دارد تا طبق یک برنامه ریزی مشخص برای انجام کاری معین در رابطه با یک تولید خاص به کار گرفته شود. 

تعریف دیگری از روبات که خیلی متداول است و امروزه کاربرد بیشتری دارد از طرف اینستیتو روبات آمریکا عنوان شده است :

روبات بازوی مکانیکی با طراحی ای ویژه و قابلیت برنامه ریزی برای انجام کارهای متفاوت است که طبق برنامه ریزی مشخصی در یه حرکت در آوردن قطعه و ابزار کار و یا ابزار تولید برای انجام کار معینی مورد استفاده قرار می گیرد. 

تعریف بازوی مکانیکی :

بازوی مکانیکی ماشینی است که عملکرد آن شبیه بازوی انسان است و در جا به جا کردن جسم و یا قطعه ای از یک نقطه به نقطة دیگر به کار گرفته می شود . 

1 – اتو ماسیون سخت :

اتو ماسیونی است که با استفاده از سیستمهای الکتریکی ، الکترونیکی و یا مکانیکی انجام می گیرد. 

2 – اتوماسیون نرم : 

اتو ماسیون نرم آن است که در کنترل کردن آن از برنامه نویسی سطح بالا ، یا سطح پایین استفاده می شود . 

word: نوع فایل

سایز:31.8 KB 

تعداد صفحه:54

قیمت فایل فقط 5,900 تومان

خرید

برچسب ها : ربات , دانلود تحقیق ربات دانلود ربات ربات بازوی مکانیکی تحقیق جزوه مقاله پایان نامه پروژه دانلود تحقیق دانلود جزوه دانلود مقاله دانلود پایان نامه دانلود پروژه

ربات خط یاب با کنترل فازی

ربات خط یاب با کنترل فازی

ربات خط یاب با کنترل فازیدسته: برق 
بازدید: 4 بار
فرمت فایل: doc 
حجم فایل: 1947 کیلوبایت 
تعداد صفحات فایل: 78 

این تحقیق با فرمت ورد ، قابل ویرایش ، که در 78 صفحه تهیه شده استامروزه ربات را سیستمی مکاترونیکی، مطیع و فاقد شخصیت که در دو نوع «هوشمند» و «غیر هوشمند» (فرمان پذیر از انسان) قابل ساخت است، تعریف می کنند

قیمت فایل فقط 7,900 تومان

خرید

ربات خط یاب با کنترل فازی


چکیده

از جمله مباحثی که در رباتیک بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، کنترل ربات مخصوصا ً به منظور تعقیب مسیرهای از پیش طراحی شده است. به لحاظ پیچیدگی ساختار و دینامیک غیر خطی، و بدلیل وجود اصطکاک استاتیکی و گشتاورهای اغتشاشی و تغییرات شدید پارامترهای مدل ربات و همچنین امکان انجام کار در شرایط مختلف و مسیرهای متفاوت، کنترل ربات امری بس پیچیده و دشوار است. از این رو روشهای کنترلی متفاوتی ارائه گردیده که هر کدام دارای مزایا و معایبی مخصوص به خود هستند. یکی از روشهای کنترلی که طی دو دهۀ اخیر توسعه شگرفی را در کنترل سیستمهای پیچیده و غیرخطی داشته، کنترل فازی است.

کنترل‌کننده‌های فازی دارای دو مزیت اساسی می باشند، یکی آنکه این کنترل‌کننده‌ها به مدل سیستم حساس نیستند و به چگونگی رابطه ورودی-خروجی سیستم تا حد زیادی غیر وابسته‌اند، و دیگر آنکه دارای ساختار بسیار ساده‌ای بوده و به سهولت قابل پیاده‌سازی اند. از آنجا که حرکات رباتهای هوشمند در پیست مسابقه وابستگی بسیار شدیدی به نوع برنامه و نیز شرایط پیست دارد، لذا با تدوین قوانین بسیار دقیق فازی می توان از انحراف آنها جلوگیری نمود، بطوری که گوئی توسط انسان هدایت می شوند.

از این رو تجربیات شخص از طریق منطق فازی جهت عملکردی نه منطقی تر بلکه شبه انسانی تر به ربات اعمال شده، که این همان چیزی است که بشر برای تکامل هوش مصنوعی در پی دارد. همانطور که در بالا آمد، در منطق فازی عملکردی دقیق با منطق صفر و یک (دیجیتال) مد نظر نیست! بلکه در پی آن هستیم که صرفنظر از شکل ظاهری ربات، نتیجه کار تا آنجا که ممکن است، همانطور باشد که انسان می خواهد و یا انجام می دهد.

کلمات کلیدی  

ربات- هوشمند- خط یاب- مسابقه- فازی- مکاترونیک- الکترونیک- هوش مصنوعی- مکانیک- تغذیه- کریستال- سنسور- میکروکنترلر- مقایسه کنندۀ آنالوگ- درایور(راه انداز)- استپ موتور(موتورپله ای)- پروگرامر- کنترل- برنامه- چرخ

فهرست مندرجات

        مقدمه..............................................6

1   قوانین مسابقه....................................9

1-1   مسابقات سال 2005.............................................9

2-1   تعریف............................................................10

3-1   مشخصه های طراحی.........................................10

4-1   میدان مسابقه.....................................................10

5-1   امتیازدهی........................................................11

2   منطق فازی....................................12

1-2   مجموعه های فازی............................................13

2-2   متغیرهای زبانی................................................14

3-2   استدلال و استنتاج تقریبی.....................................14

3   الکترونیک ربات.............................16

1-3   شماتیک مدار...................................................16

2-3   تغذیه ربات......................................................20

3-3   بینایی ربات.....................................................22

4-3   مغز ربات.......................................................25

5-3   واسط برنامه ریزی............................................35

3-6   حرکت ربات....................................................36

3-7   قطعات بکار رفته در مدار ربات هوشمند.................41

4   کنترل...........................................42

1-4   روشهای غیرکلاسیک کنترل................................43

2-4   کنترل کننده های فازی........................................44

3-4   کنترل کننده های عصبی.....................................51

4-4   کنترل کننده های فازی-عصبی.............................52

5-4   کنترل فازی استفاده شده در ربات هوشمند...............54

5   هوشمندی و کامپیوتر........................57

1-5   فلوچارت برنامه................................................58

2-5   برنامه ربات هوشمند به زبان C++.......................64

5-3   برنامه ریزی میکروکنترلر..................................72

6   مکانیک ربات.................................73

مقدمه

قرن بیست و یکم، سن کودکی علم انسان است که در پی عصر انقلاب صنعتی و سیستمهای بزرگ مکانیکی، عصر بخار و عصر جمع آوری، پردازش و توزیع اطلاعات که به ترتیب در قرون هجدهم، نوزدهم و بیستم شکوفا شدند، آمده است. قرن بیست و یکم، عصر تکنولوژی اطلاعات و سیستمهای هوشمند است. مادر تمام این علوم، قویترین نیروی خلقت یعنی قوۀ تخیل  انسان می باشد. انسان برای دستیابی آسانتر به آرزوها و خواسته هایش و به عبارتی، خواسته یا ناخواسته به منظور پیشرفت و تکامل  خویش، همواره در تخیلاتش، به دنبال استفاده از ماشینهایی جهت برآورده کردن نیازهای خود بوده است که نمونه های بارز آن را در بسیاری از نوشته ها و فیلمهای علمی و تخیلی می توان دید. در این بین نویسندگانی چون «هوگو گرنسبک»  و «ایزاک آسیموف»  بررسیهای زیادی را در زمینۀ ماشینهای اتوماتیک ، هوش مصنوعی  و رباتها انجام داده اند. به ویژه آثار «هوگو گرنسبک» که در بسیاری از داستانهای خود  مفاهیم الکترونیک را بکار برده است.

هرچند کلمۀ «ربات»  اولین بار در سال 1921 توسط رمان نویسی اهل چکسلواکی بنام «کارل کاپک»  در یکی از کتابهایش بکار رفت، ولی منشأ علم رباتیک را بایستی در زمان یونان باستان دانست، آن زمانی که اولین مجسمه های متحرک ساخته شدند.

«کارل کاپک» در کتا ب خود  خدمتگزاران مکانیکی را به نمایش در آورد که قادر بودند کلیۀ کارهای یک انسان را انجام دهند. در واقع «ربات» معادل کلمۀ «کارگر» در زبان چک و به معنی «برده» می باشد. از آن زمان تا کنون ربات را به عنوان موجودی مکانیکی که توانایی انجام بعضی از کارها یا حداقل تقلید یکی از رفتارهای انسان را دارد، می شناسند.

نمونه هایی از رباتها را از ابتدا تا کنون به شرح زیر مرور می کنیم:

سال 270 پیش از میلاد، مهندسی یونانی بنام «کرسیباس»  بوسیلۀ قطعات متحرک ، ارگ های بادی و ساعتهای آبی را ساخت. در قرن اول پیش از میلاد،«هرو دی الکسندریا»  آزمایشاتی را با پرنده های مکانیکی طراحی و به مرحله اجرا در آورد. در سال 770 میلادی، ساعتسازی سوئیسی بنام «پیر جاکت دروز»  سه آدمک مکانیکی ساخت که قادر به نواختن موسیقی با استفاده از ارگ، کشیدن اشکال ساده و نگارش بودند. یکی از معروف ترین فیزیکدانان بنام «نیکلا تسلا»  نیز در این زمینه اثری مهم از خود به جای گذاشت، یک زیردریایی مجهز به کنترل رادیویی.

word: نوع فایل

سایز: 1.90 MB

تعداد صفحه:78

قیمت فایل فقط 7,900 تومان

خرید

برچسب ها : ربات خط یاب با کنترل فازی , ربات هوشمند خط یاب مسابقه فازی مکاترونیک الکترونیک هوش مصنوعی ,مکانیک تغذیه تحقیق جزوه مقاله پایان نامه پروژه دانلود تحقیق دانلود جزوه دانلود مقاله دانلود پایان نامه دانلود پروژه

ربات چیست؟

ربات چیست؟

ربات چیست؟دسته: برق 
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: doc 
حجم فایل: 952 کیلوبایت 
تعداد صفحات فایل: 64 

این تحقیق با فرمت ورد ، قابل ویرایش ، که در 64 صفحه تهیه شده استربات یک ماشین هوشمند است که قادر است در شرایط خاصی که در آن قرار می گیرد، کار تعریف شده ای را انجام دهد و همچنین قابلیت تصمیم گیری در شرایط مختلف را نیز ممکن است داشته باشد

قیمت فایل فقط 6,600 تومان

خرید

ربات چیست؟ 

ربات یک ماشین هوشمند است که قادر است در شرایط خاصی که در آن قرار می گیرد، کار تعریف شده ای را انجام دهد و همچنین قابلیت تصمیم گیری در شرایط مختلف را نیز ممکن است داشته باشد. با این تعریف می توان گفت ربات ها برای کارهای مختلفی می توانند تعریف و ساخته شوند.مانند کارهایی که انجام آن برای انسان غیرممکن یا دشوار باشد.

برای مثال در قسمت مونتاژ یک  کارخانه اتومبیل سازی، قسمتی هست که چرخ زاپاس ماشین را در صندوق عقب قرار می دهند، اگر یک انسان این کار را انجام دهد خیلی زود دچار ناراحتی هایی مثل کمر درد و ...می شود، اما می توان از یک ربات الکترومکانیکی برای این کار استفاده کرد و یا برای جوشکاری و سایر کارهای دشوار کارخانجات هم همینطور.

و یا ربات هایی که برای اکتشاف در سایر سیارات به کار میروند هم از انواع ربات هایی هستند که در جاهایی که حضور انسان غیرممکن است استفاده می شوند

کلمه ربات توسط Karel Capek  نویسنده نمایشنامه R.U.R  (روبات‌های جهانی روسیه) در سال 1921 ابداع شد. ریشه این کلمه، کلمه چک اسلواکی(robotnic) به معنی کارگر می‌باشد.

در نمایشنامه وی نمونه ماشین، بعد از انسان بدون دارا بودن نقاط ضعف معمولی او، بیشترین قدرت را داشت و در پایان نمایش این ماشین برای مبارزه علیه سازندگان خود استفاده شد.

البته پیش از آن یونانیان مجسمه متحرکی ساخته بودند که نمونه اولیه چیزی بوده که ما امروزه ربات می‌نامیم.

امروزه معمولاً کلمه ربات به معنی هر ماشین ساخت بشر که بتواند کار یا عملی که به‌طور طبیعی توسط انسان انجام می‌شود را انجام دهد، استفاده می‌شود. 

بیشتر ربات‌ها امروزه در کارخانه‌ها برای ساخت محصولاتی مانند اتومبیل؛ الکترونیک و همچنین برای اکتشافات زیرآب یا در سیارات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

رُبات یا روبوت وسیله‌ای مکانیکی جهت انجام وظایف مختلف است. یک ماشین که می‌تواند برای عمل به دستورات مختلف برنامه‌ریزی گردد و یا یک سری اعمال ویژه انجام دهد. مخصوصا آن دسته از کارها که فراتر از حد توانایی‌های طبیعی بشر باشند. این ماشینهای مکانیکی برای بهتر به انجام رساندن اعمالی از قبیل احساس کردن درک نمودن و جابجایی اشیا یا اعمال تکراری شبیه جوشکاری تولید می‌شوند.

  علم رباتیک از سه شاخه اصلی تشکیل شده است:

         ·        الکترونیک ( شامل مغز ربات)

         ·        مکانیک (شامل بدنه فیزیکی ربات)

         ·        نرم افزار (شامل قوه تفکر و تصمیم گیری ربات)

اگریک ربات را به یک انسان تشبیه کنیم، بخشهایی مربوط به ظاهر فیزیکی انسان را متخصصان مکانیک می سازند، مغز ربات را متخصصان الکترونیک توسط مدارای پیچیده الکترونیک طراحی و می سازند و کارشناسان نرم افزار قوه تفکر را به وسیله برنامه های کامپیوتری برای ربات شبیه سازی می کنند تا در موقعیتهای خاص ، فعالیت مناسب را انجام دهد.

ربات‌ها چه کارهایی انجام می‌دهند؟

بیشتر ربات‌ها امروزه در کارخانه‌ها برای ساخت محصولاتی مانند اتومبیل؛ الکترونیک و همچنین برای اکتشافات زیرآب یا در سیارات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 ربات‌ها از چه ساخته می‌شوند؟

ربات‌ها دارای سه قسمت اصلی هستند:

مغز که معمولاً یک کامپیوتر است. 

محرک و بخش مکانیکی شامل موتور، پیستون، تسمه، چرخ‌ها، چرخ دنده‌ها و ... 

سنسور که می‌تواند از انواع بینایی، صوتی، تعیین دما، تشخیص نور، تماسی یا حرکتی باشد. 

با این سه قسمت، یک ربات می‌تواند با اثرپذیری  و اثرگذاری در محیط کاربردی‌تر شود.

ربات یک ماشین الکترومکانیکی هوشمند است با خصوصیات زیر:

*  می توان آن را مکرراً برنامه ریزی کرد.

*  چند کاره است.

*  کارآمد و مناسب برای محیط است.

word: نوع فایل

سایز:952 KB 

تعداد صفحه:64

قیمت فایل فقط 6,600 تومان

خرید

برچسب ها : ربات چیست؟ , دانلود تحقیق ربات چیست؟ تحقیق ربات چیست؟ دانلود ربات چیست؟ ربات ماشین هوشمند ,تحقیق جزوه مقاله پایان نامه پروژه دانلود تحقیق دانلود جزوه دانلود مقاله دانلود پایان نامه دانلود پروژه

افزایش کارایی نیروگاه گازی توسط خنک سازی ورودی

افزایش کارایی نیروگاه گازی توسط خنک سازی ورودی

افزایش کارایی نیروگاه گازی توسط خنک سازی ورودیدسته: برق 
بازدید: 11 بار
فرمت فایل: doc 
حجم فایل: 6604 کیلوبایت 
تعداد صفحات فایل: 240 

این تحقیق با فرمت ورد ، قابل ویرایش ، که در 240 صفحه تهیه شده است نیروگاههایی که به منظور تولید انرژی الکتریکی به کار برده می‌شوند را می‌توان به انواع زیر طبقه‌بندی کرد 11 نیروگاه آبی 21 نیروگاه بخاری

قیمت فایل فقط 14,000 تومان

خرید

افزایش کارایی نیروگاه گازی توسط خنک سازی ورودی 


فهرست

عنوان                                                                                                 صفحه

فصل اول  -  انواع نیروگاهها................................................................1

نیروگاه آبی...........................................................................................1

نیروگاه بخاری.......................................................................................5

نیروگاه هسته ای..............................................................................................................11

نیروگاه  اضطراری...........................................................................................................16

نیروگاه گازی..................................................................................................................17

فصل دوم- ساختمان توربین گازی......................................................25

کمپرسور..........................................................................................................................25

محفظه احتراق..................................................................................................................28

توربین..............................................................................................................................36

فصل سوم- تعریف مسأله و ضرورت خنک کردن هوای ورودی کمپرسور  39

سیستمهای خنک کننده تبخیری.......................................................................................42

1-سیستم air washer...................................................................................................43

2-سیستم خنک کننده media.......................................................................................43

3-سیستم فشار قوی fog................................................................................................44

سیستمهای خنک کننده برودتی.................................................................................46

1-چیلرهای تراکمی..................................................................................................46

2-چیلرهای جذبی.....................................................................................................47

سیستمهای ذخیره سازی سرما.....................................................................................49

فصل چهارم..............................................................................51

سیستم تماس مستقیم..................................................................................................53

سیستم غیر تماسی......................................................................................................54

خنک سازی تبخیری به وسیله فاگینگ(مه پاشی)......................................................54

تولید fog..................................................................................................................61

توزیع اندازه ذرات.....................................................................................................61

ملاحظات خوردگی در کمپرسورهای توربین گاز.....................................................61

نحوه توزیع fog-فاکتور موثر بر تبخیر.......................................................................62

سیستم کنترل..............................................................................................................63

مکان نازلها در توربین گازی......................................................................................64

کیفیت اب مصرفی....................................................................................................65

نمودار رطوبت سنجی پاشش ورودی.........................................................................66

شرایط محیطی و قابلیت کاربرد پاشش fog در ورودی .............................................68

اسیب FOD.............................................................................................................69

موارد یخ زدگی........................................................................................................70

تحریک کمپرسور.....................................................................................................70

تغییر شکل حرارتی ورودی........................................................................................71

مسایل مربوط به خراب شدن.....................................................................................71

خوردگی در مجرای ورودی....................................................................................72

فرسودگی روکش کمپرسور.....................................................................................73

انتخاب سیستم مناسب..............................................................................................74.

بررسی اقتصادی.......................................................................................................74

 خنک سازی هوای دهانة ورودی - ویژگی طراحی و عوامل اقتصادی....................83

امور اقتصادی و مالی (تأمین بودجه).......................................................................94

راه حل  b/o /o در polar works......................................................................95

سرمایه گذاری بلند مدت در مقابل سرمایه گذاری کوتاه مدت ..............................101

راهکار POLAR WORKS...........................................................................110

مقایسه تکنولوژی فاگینگ در مقابل سیستم POLAR........................................113

ظرفیت و گنجایش اضافی و عوامل اقتصادی و اعتباری آن .................................128

 ارزیابی بهینه سازی پروژه های نیروی جدید با خنک کردن هوای ورودی به توربین گازی..................................................................................................................128

سیستم خنک کننده مهی با روش نوری برای توربین گازی...................................157

خنک سازی دهانه هوا برای توربینهای گازی با سیستم optiguide.......................160

تزریق  swirl flashبرای بهبود کارکرد نیروگاه...................................................167

فصل پنجم........................................................................186

راه هوشمندانه‌ای برای رسیدن به قدرت بیشتر از یک توربین گازی وجود دارد

چکیده مطالب......................................................................................................187

خنک سازی ورودی............................................................................................190

مه پاشی((fogging............................................................................................191

اثر فاگینگ در نیروگاه قم....................................................................................197

پیوست...............................................................................................................235

منابع..................................................................................................................241

فصل اول

انواع نیروگاهها:

نیروگاههایی که به منظور تولید انرژی الکتریکی به کار برده می‌شوند را می‌توان به انواع زیر طبقه‌بندی کرد:

1-1- نیروگاه آبی

2-1- نیروگاه بخاری

3-1- نیروگاه هسته ای

4-1- نیروگاه  اضطراری

5-1- نیروگاه گازی

1-1- نیروگاه آبی

تبدیل نیروی عظیم آب به نیروی الکتریکی از بدو پیدایش صنعت برق مورد توجه خاص قرار داشته است زیرا علاوه بر این که آب رایگان در اختیار نیروگاه و صنعت قرار می‌گیرد تلف نیز نمی‌شود و از بین نمی‌رود بخصوص موقعی که بتوان پس از تبدیل انرژی جنبشی آب به انرژی الکتریکی، در کشاورزی نیز از آن استفاده کرد ارزش چنین نیروگاهی دو چندان می‌شود.

آن چیز که استفاده از نیروی آب را برای تولید انرژی الکتریکی محدود می‌کند و به آن شرایط خاصی می‌بخشد گرانی قیمت تأسیسات (سد و کانال کشی و غیره) می‌باشد. از این جهت است که در کشورهای مترقی و پیشرفته و صنعتی با وجود رودخانه‌های پر آب و امکانات آب فراوان هنوز قسمت اعظم انرژی الکتریکی توسط نیروگاههای حرارتی تولید می‌شود و نیروگاههای آبی فقط در شرایط خاص می‌تواند از نظر اقتصادی با نیروگاههای حرارتی رقابت کند.

اگر برای به حرکت در آوردن توربین آبی در هر ثانیه    Q متر مکعب آب (QKg/sec * 1000) با ارتفاع ریزش H متر موجود باشد قدرت تولید شده برابر است با:

  راندمان ماشین آبی است که اگر برابر 75/0=  فرض شود (اغلب راندمان ماشین‌های آبی در حدود %95-85 می‌باشد) می‌توان رابطه 1 را به  صورت ساده زیر نوشت:

(1-2)

word: نوع فایل

سایز:6.44 MB  

تعداد صفحه:240

قیمت فایل فقط 14,000 تومان

خرید

برچسب ها : افزایش کارایی نیروگاه گازی توسط خنک سازی ورودی , دانلود تحقیق ویژگیهای شخصیت خلاق تحقیق ویژگیهای شخصیت خلاق دانلود ویژگیهای شخصیت خلاق تحقیق جزوه مقاله پایان نامه پروژه دانلود تحقیق دانلود جزوه  ,دانلود مقاله دانلود پایان نامه دانلود پروژه