پروژه های دانشجویی

پروژه های دانشجویی مهندسی معماری و کامپیوتر IT

پروژه های دانشجویی

پروژه های دانشجویی مهندسی معماری و کامپیوتر IT

پاورپوینت آشنایی با ای پی ای

پاورپوینت آشنایی با ای پی ای

دید کلی :
دانلود فایل پاورپوینت APAچیست؟ ، در حجم 125 اسلاید قابل ویرایش .

توضیحات کامل :

پاورپوینت APA چیست؟ ، در حجم 125 اسلاید قابل ویرایش .

 

بخشی از متن:
APA = American Psychology Association
apa در واقع یک کتاب است.
سبک ارجاع نویسی در علوم اجتماعی مانند روانشناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی و ... می باشد.
سبک apa در سال 1928 توسط انجمن روانشناسی آمریکا پایه گذاری گردید.
ویرایش پنجم این سبک در سال 2001 و ویرایش ششم این سبک در سال 2009 منتشر شده است.

چرا apa مهم است؟
حفظ امانت ادبی
استفاده از یک سبک ثابت برای دسترسی آسان خوانندگان به منابع مورد استفاده
تایید ادعای مطالب و ادعاهای مطرح شده نویسندگان
نشان دادن کار ها و تحقیقات انجام شده در یک زمینه
و...

فهرست مطالب:
APA چیست ؟
چرا APA مهم است ؟
انواع ارجاع دهی
ارجاع دهی در داخل متن
ارجاع به اثر دارای یک نویسنده در داخل جمله
ارجاع به اثر دارای یک نویسنده در پایان جمله
ارجاع به اثر دارای دو نویسنده در داخل جمله
ارجاع به اثر دارای دو نویسنده در پایان جمله
ارجاع به اثر دارای سه تا پنج نویسنده در داخل جمله
ارجاع به اثر دارای سه تا پنج نویسنده در پایان جمله
ارجاع به اثر دارای بیش از پنج نویسنده در داخل جمله
ارجاع به اثر دارای بیش از پنج نویسنده در پایان جمله
ارجاع به اثری که شماره صفحه ندارد

این فایل با فرمت پاورپوینت در 125 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.


پاورپوینت روانشناسی کودک و نیازهای عاطفی او

پاورپوینت روانشناسی کودک و نیازهای عاطفی او

دید کلی :
این پاورپوینت در موردروانشناسی کودک و نیازهای عاطفی او در102اسلاید کامل با افکت مناسب و شامل: روانشناسی کودک و نیازهای عاطفی او،اهمیت روان شناسی کودک،شیوه‌های صحیح فرزند‌پروری،اهداف بهداشتی در دوران کودکی و نوجوانی ،روانشناسی کودک و...ومنابع می باشد

توضیحات کامل :

پاورپوینت روانشناسی کودک و نیازهای عاطفی او

 

این پاورپوینت در موردروانشناسی کودک و نیازهای عاطفی او در102اسلاید کامل با افکت مناسب و شامل:  روانشناسی کودک و نیازهای عاطفی او،اهمیت روان شناسی کودک،شیوه‌های صحیح فرزند‌پروری،اهداف بهداشتی در دوران کودکی و نوجوانی ،روانشناسی کودک و...ومنابع می باشد

}•  •  روان شناسی کودک اهمیت خود را از کودک می‌گیرد، چرا که دوران کودکی انسان اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. شاید نگاهی به دوران کودکی انسان و توانائیهای نوزاد انسان در مقایسه با سایر موجودات اهمیت این دوران را آشکارتر ‌سازد. نوزاد انسان در میان سایر موجودات عالم طولانی‌ترین زمان را نیاز دارد که قابلیت‌ها و توانائیهای خود را پرورش و آشکار سازد. در واقع انسان حدود 18 سال اول زندگی خود را در حال رشد و تکامل در ابعاد مختلف است و این زمان طولانی و با‌ اهمیتی در زندگی انسان است.

}

}از طرف دیگر ، نوزاد انسان با کمترین توانایی‌ها و امکانات (نظیر بازتابها) به دنیا می‌آید و به مراقبت زیاد و شدیدی نسبت به سایر موجودات نیاز دارد (برای مثال در نظر بگیرید که چگونه گوساله گاو پس از به دنیا آمدن روی پای خود می‌ایستد، ولی نوزاد انسان حتی نمی‌تواند سر خود را راست نگه دارد). ابن مراقبت توسط پدر و مادر در وهله اول و توسط اطرافیان و جامعه در وهله دوم اعمال می‌شود، ولی این مراقبت بدون آگاهی ، دانش و آموزش شیوه‌های فرزند‌پروری صحیح امکان ندارد و اهمیت روان شناسی کودک نیز از این دو موضوع (زمان طولانی رشد کودکی و شیوه‌های صحیح فرزند‌پروری) ناشی می‌شود.

}

}

}روان شناسی کودک به عنوان یکی از زیر‌مجموعه‌های «روان شناسی رشد» با هدف نگاه دقیق و علمی به کودک و نیازهای او و یافتن شیوه‌های صحیح پرورشی و آموزشی کودک از اولین سالهای تاسیس روان شناسی علمی مورد توجه بوده است. (البته موضوع کودک و مسائل مربوط به او همیشه مورد توجه بوده است). در طول این سالها روان شناسان زیادی نظیر ژان پیاژه (Jean Piaget) ، استانلی هال (Stanley Hall) به مطالعه و تحقیق در مورد جنبه‌های مختلف رشد کودک پرداخته‌اند.

}

}روانشناسی کودک و بررسی رفتارها و تشخیص اختلالات روانشناسی در کودکان باید از سنین پایین مورد توجه قرار گیرد.
دوران کودکی حساس‌ ترین و سرنوشت‌ سازترین دورانی است که هر فرد تجربه می‌ کند.
به دلیل اهمیت مشکلات این دوره، والدین باید هر نوع مشکل رفتاری یا اختلال در رشد کودک را جدی بگیرند
راه حل بعضی از مشکلات در کودکی بسیار ساده است و گاهی با چند جلسه مشاوره به طور کلی درمان می‌ شود.
اما بسیاری از رنج‌ های اولیه در صورتیکه تا دوران بزرگسالی در ناخودآگاه انسان باقی بمانند ممکن است…
برای آن فرد مشکلاتی جدی و غیر قابل حلی را به وجود آورند.

}

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره توانمندسازی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره توانمندسازی

دید کلی :
مبانی نظری و پیشینه تحقیق توانمندسازی , مبانی نظری و پیشینه تحقیق توانمندسازی , توانمندسازی , مبانی نظری و پیشینه تحقیق , تعریف توانمندسازی , تاریخچه توانمندسازی , مبانی نظری توانمندسازی

توضیحات کامل :

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره توانمندسازی

 

خصوصیات محصول:

    منابع فارسی و انگلیسی دارد.
    ارجاع و پاورقی استاندارد دارد.
    رفرنس دهی استاندارد دارد.
    کاملترین در سطح اینترنت
    دارای تحقیقات انجام شده در ضمینه تحقیق
    گارانتی بازگشت وجه دارد.

فرمت : doc

تعداد صفحات : 24

بخشی از متن :
توانمندسازی

در توانمندسازی منابع انسانی ، فرض اساسی آن است که مهمترین عامل رشد ، توسعه و بهینه سازی هر سازمان ، منابع انسانی آن است. توانمندسازی یعنی اثر گذاری بر رفتار دیگران . تا قبل از دهۀ 1990 گرایش مدیران در غرب آن بود که کارکنان باید با کار زیاد و سخت خود از نردبان ترقی در سازمان بالا بروند . در این دوران ، عواملی نظیر پیشرفت های روز افزون در فناوری ، افزایش انتظارات مشتریان ، ضرورت انعطاف پذیری سازمانها ، مورد توجه بسیار قرار می‌گیرد . ویژگیهای سازمان توانمند عبارتند از : روشن بودن هدفها ، روحیۀ خوب کارکنان ، رفتار عادلانه ، شناخت و قدردانی ، کار تیمی ، مشارکت ، ارتباطات و دارا بودن محیط سالم .

توانمندسازی فرایند قدرت بخشیدن به افراد است . در این فرایند به کارکنان خود کمک می‌کنیم تا عزت نفس در آنان ترمیم شود ، بر احساس ناتوانی و درماندگی خود چیره شوند ، انگیزه های درونی خود را تقویت نمایند و در اتخاذ تصمیم هایی که بر فعالیتهای آنان تأثیر گذار است ، بیشتر مشارکت داشته باشند .

توانمندسازی را می‌توان به گونه های دیگری تعریف کرد و گفت : توانمندسازی یعنی تفویض اختیار یا اعطای قدرت قانونی به سایر کارکنان ، هرگونه راهبرد یا فنون مدیریتی که به افزایش حق تعیین سرنوشت و عزت نفس کارکنان منتهی شود ، پرورش عزت نفس کارکنان و توانا ساخت آنان در انجام وظایف شغلی خود . در واقع توانمندسازی فرایندی است که در دو مرحله انجام می‌شود ؛ تقویت اعضای سازمان و تلاش در جهت رفع موانع موجود جهت توانمندسازی کارکنان (ساعتچی ، 1390 ) .

توانمندسازی کارکنان یکی از تکنیک های مؤثر برای ارتقای بهره وری کارکنان و استفادۀ بهینه از ظرفیت‌ها و توانائی های آنان در زمینه ی اهداف سازمانی است تعاریف گوناگونی از واژه ی توانمندسازی از سوی صاحب نظران ارائه شده است زیمرمن[1] (1995) معتقد است:

توانمندسازی واژه ای است که ارائه ی تعریف از آن سهل و ممتنع است هر کسی تصوری از آن را در ذهن خود پرورش می‌دهد اما حقیقتاً افراد کمی به آن اشراف دارند . تاریخچه ی اولین تعریف اصطلاح توانمندسازی به سال 1288 میلادی برمی‌گردد که در آن توانمندسازی را تفویض اختیار در نقش سازمانی فرد می‌دانستند این اختیار باید به فردا اعطا گردد یا در نقش سازمانی او دیده شود (آقایار، 1382 ص، 87) در فرهنگ لغت توانمندسازی معانی متفاوتی را تداعی می‌کند. به کسی اقتدار رسمی دادن تفویض اختیار کردن، مأموریت دادن و اختیار دادن از معانی موجود در فرهنگ لغت است(گرو، 1971 ؛ به نقل از آقایار ، 1382) .

در علم مدیریت نیز توانمندسازی صرفا از یک جنبه مورد توجه قرار نمی‌گیرد بلکه حتی در مدیریت نیز جنبه های متعددی را برای توانمندسازی قائلند به طور کلی، با بررسی تحقیقات مدیریتی و سازمانی تعاریف توانمندسازی در سه دسته طبقه بندی می‌شود:

الف: توانمندسازی به عنوان تفویض اختیار

ب: توانمندسازی به عنوان ایجاد انگیزش

ج: توانمندسازی بر اساس دو رویکرد مکانیکی و ارگانیکی . (نادری و جمشیدیان ، 1386 )


1 -Zimerman

مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد رفتار شهروندی سازمانی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد رفتار شهروندی سازمانی

دید کلی :
مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد رفتار شهروندی سازمانی , رفتار شهروندی سازمانی , رفتار شهروندی , مبانی نظری و پیشینه تحقیق , تعریف رفتار شهروندی , تاریخچه رفتار شهروندی , مبانی نظری رفتار شهروندی , پیشینه رفتار شهروندی

توضیحات کامل :

مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد رفتار شهروندی سازمانی


خصوصیات محصول:

    منابع فارسی و انگلیسی دارد.
    ارجاع و پاورقی استاندارد دارد.
    رفرنس دهی استاندارد دارد.
    کاملترین در سطح اینترنت
    دارای تحقیقات انجام شده در ضمینه تحقیق
    گارانتی بازگشت وجه دارد.

فرمت : doc

تعداد صفحات : 47

بخشی از متن :
رفتار شهروندی سازمانی
رفتارهای شهروندی سازمانی کاملا داوطلبانه و فردی هستند و افراد در مقابل بروز چنین رفتارهایی پاداش رسمی دریافت نمی‌کنند و به دلیل عدم بروز چنین رفتارهایی از طرف آنان نیز ، تنبیه نمی‌شوند . رفتار شهروندی سازمانی همان افعال و از خود گذشتگی های کارکنان است که به منظور تأمین آسایش و رفاه دیگران، از آنان سر می‌زند .

محیط های رقابتی کسب و کار امروز نیز کارکنانی را می طلبد که شهروندان خوبی باشند و تمایل به گسترش همیاری و کمک به همکاران ، کارفرمایان و ارباب رجوع در آنان زیاد باشد . سازمانها نیز بدون تمایل داوطلبانه افراد نسبت به همکاری ، قادر به توسعل اثربخش خرد جمعی نمی‌باشند . رفتارهای شهروندی سازمانی معمولا دو ویژگی مشترک دارند . اولین ویژگی آن است که مستقیما قابل اعمال یا اجرا نیستند و از سوی دیگر ، اینگونه رفتارها نشانگر تلاشهای اجتماعی و برون نقشی می‌باشند و سازمانها نیز برای کسب موفقیت نیروی کار، به اینگونه رفتارها نیاز دارند ( ساعتچی ، 1390 ) .

رفتارهای شهروندی سازمانی عامل مهمی در شناخت رفتار کارکنان و تعیین جهت رفتاری آنان می‌باشد که به کارایی و عملکرد سازمانها کمک موثری می‌کند . پودساکف ، مکنزی و هیرن[1] (1987) در مطالعۀ خویش ، رابطۀ بالایی را میان رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد کلی سازمان بدست آوردند . در واقع بازدۀ کلی سازمان و کاهش ضایعات با سطح بالای رفتار شهروندی سازمانی ، ارتباط مثبت دارد . مطالعات بین فرهنگی انجام گرفته، موید آن است که رابطۀ میان رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی ادراک شده ، عملکرد کارکنان و رضایت از شغل ، قوی است . همچنین در پژوهش انجام گرفته توسط مهداد و کسائیان (1384) رابطۀ معنی دار میان رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد نشان داده شده است . مکنزی ، پودساکف و فتر (1991) سه ابزار عینی بهره وری هفتگی حجم فروش را برای نمونه ای از نمایندگان فروش بیمه مورد آزمایش قرار دادند . همچنین ارزیابی مدیران دربارۀ ابعاد رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد کلی شغل این کارکنان را نیز بدست آوردند. نتایج نشان داد که ارزیابی ذهنی مدیران از عملکرد شغلی کارکنان تا حدود زیادی بوسیلۀ بعد نوع دوستی و بعد شرافت شهروندی ( جوانمردی ) به عنوان سطوح عینی بهره وری نعیین گردید. پودساکف ، هیرن و مکنزی (1997) چنین گزارش کردند که نوع دوستی و مردانگی دارای اثر جایگزین بر عملکرد کمی کلی کارکنان کارخانه کاغذ سازی داشت ، در حالیکه نوع دوستی با عملکرد کیفی هم مربوط بود (مهداد ، 1389) .

پودساکف و مکنزی (1997) برای این مساله که چرا رفتار شهروندی سازمانی می‌تواند با کارآیی سازمانی (عملکرد) ارتباط داشته باشد ، دلایلی بدین شرح ارائه کرده‌اند :1-کارگرانی که به همکاران جدید خود کمک می‌کنند تا راه و چاه امور را یاد بگیرند و به سرعت خود را با فرایند جهت گیری و اجتماعی شدن هماهنگ کنند و سریعا به یک کارمند دارای بهره وری بیشتر مبدل گردند ، 2-کارکنانی که با همدیگر به سرپرستی مدیران کمتر نیازمند شده و لاجرم وقت مدیران را برای رسیدگی به وظایف دیگر آزاد می گذارند ، 3-کارکنانی که نسبت به یکدیگر نگرش مثبتی دارند با هم بیشتر همکاری کرده از تعارض های مخرب با سایر کارکنان دوری می‌کنند ، 4-کارگرانی که ازادانه و داوطلبانه در غیر ساعات اداری با همدیگر ملاقات داشته ، بطور منظم با هم در تماس بوده جریان ارتباط سازمانی را بهبود می بخشد ، 5- رفتار شهروندی سازمانی به یک محیط کار مثبت منجر شده ، به استخدام و حفظ بهترین و کارآمدترین کارمندان کمک می‌کند ، 6-کارگرانی که به همکاران سهل گیر کمک کرده ، وظایف همدیگر را در غیبت هر کدام انجام داده و یا در اوقاتی که کار فراوان و زیاد سر یک فرد آوار می‌شود ، به کمک او می شتابند ، 7-کارمندان برای قبول مسئولیتهای جدید ، به یادگیری تکنولوژی جدید و کار روی سیستمهای جدید علاقۀ بیشتری نشان می‌دهند . همانطور که مشاهده می‌شود رفتار شهروندی سازمانی به تشکیل گروههای کاری منجر می‌شود که کارکنان در بهترین شکل فرایندهای سازمانی و گروههای کاری دارای عالی ترین عملکرد را از سازمانها و گروههای کاری دارای استانداردهای سطوح پایین تر متمایز می‌کند (ریجو[2] ، 1955 ) .

مفهوم رفتارهای شهروندی سازمانی :

سازمانها بدون تمایل داوطلبانه افراد به همکاری، قادر به توسعه اثربخشی جمعی خود نیستند.

تفاوت همکاری داوطلبانه و اجباری از اهمیت فراوان برخوردار است. در حالت اجباری شخص وظایف خود را در راستای مقررات و قوانین و استانداردهای قابل قبول یک سازمان و صرفاً در حد رعایت الزامات انجام می‌دهد. ولی در همکاری داوطلبانه مقوله و رأی وظیفه مطرح است و افراد کوششها، انرژی و بصیرت خود را برای شکوفایی توانائیهای خود به نفع سازمان ابراز میکنند. در این حالت افراد معمولاً از منافع شخصی خود می‌گذرند و مسئولیت پذیری در راستای منافع دیگران را در اولویت قرار می‌دهند.

مفهوم رفتار شهروندی سازمانی اولین بار توسط باتمان و ارگان در اوایل دهه 1980 میلادی به دنیای علم ارائه شد. تحقیقاتی که در زمینه رفتار شهروندی سازمانی انجام گرفت بیشتر برای شناسایی مسئولیتها و یا رفتارهایی بود که کارکنان در سازمان داشتند، اما اغلب نادیده گرفته می شد. این رفتارها با وجود اینکه در ارزیابیهای سنتی عملکرد شغلی به طور ناقص اندازه‌گیری می شدند. و یا حتی گاهی اوقات مورد غفلت قرار می‌گرفتند، اما در بهبود اثربخشی سازمانی مؤثر بودند(بینستوک و همکاران[3]، 2003؛ به نقل از معصومی ، 1392) .

این اعمال که در محل کار اتفاق می‌افتند را اینگونه تعریف می‌کنند«مجموعه ای از رفتارهای داوطلبانه و اختیاری که بخشی از وظایف رسمی فرد نیستند، اما با این وجود توسط وی انجام و باعث بهبود مؤثر وظایف و نقشهای سازمان می‌شوند»(اپل بام[4] و همکاران، 2004 ) . ارگان(1988) همچنین معتقد است که رفتار شهروندی سازمانی، سازمانی رفتاری فردی و داوطلبانه است که مستقیماً به وسیله سیستمهای رسمی پاداش در سازمان طراحی نشده است، اما با این وجود باعث ارتقای اثربخشی و کارایی عملکرد سازمان می‌شود(کوهن و کول[5]،2004 ) . بولینو، ترنلی و بلودگود[6](2002) رفتار شهروندی سازمانی را به عنوان میل و انگیزه کارکنان در فراتر رفتن از الزامات رسمی شغل به منظور یاری کردن یکدیگر، همسو کردن منافع فردی با منافع سازمانی و داشتن علاقه ای واقعی نسبت به فعالیتها و مأموریتهای کلی سازمان تعریف کرده‌اند آنان بر این عقیده هستند که رفتارهای شهروندی به طور کلی دارای دو خصیصه عمومی هستند. اولا آنها به طور مستقیم قابل تقویت نیستند. (به عنوان مثال، نیازی نیست که آنها از جنبه فنی بخشی از شغل یک فرد باشند) و ثانیا آنها ناشی از تلاشهای ویژه و فوق العاده ای هستند که سازمان به منظور دستیابی به موفقیت از کارکنانش انتظار دارد(کرکمز و آرپاسی،2009).همچنین اورگان، پودساکف و مکینزی رفتار شهروندی سازمانی را به عنوان رفتارهای فردی و داوطلبانه که باعث ارتقای اثربخشی و کارایی عملکرد سازمان می‌شود. اما مستقیما به وسیله سیستم های رسمی سازمان به آن پاداش داده نمی‌شود، تعریف می‌کنند(هال، 2009؛ به نقل از امیرخانی و عارف نژاد ، 1391) .


1 -Podsakoff,MacKanzi&Heiren

2 -Rijo Ronald.A

3 -Binstook & et al

4 -AppleBam

5-Kohen & cool

6 -Bolino,trenly&Blougood


پاورپوینت راهبردهای ایجاد رابطه در مصاحبه بالینی

پاورپوینت راهبردهای ایجاد رابطه در مصاحبه بالینی

دید کلی :
پاورپوینت راهبردهای ایجاد رابطه در مصاحبه بالینی شامل 34 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد و برای دانشجویان روانشناسی کاربرد دارد .

توضیحات کامل :

پاورپوینت راهبردهای ایجاد رابطه در مصاحبه بالینی

 

پاورپوینت راهبردهای ایجاد رابطه در مصاحبه بالینی شامل 34 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان روانشناسی و سایر دانشجویان مرتبط کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

مقدمه

اولین جز یک مصاحبه روانی (Psycological Interview) ایجاد رابطه (Relation) است. منظور از رابطه چگونگی و کیفیت برقراری ارتباط بین بیمار (مراجع) و مصاحبه‌گر (درمان‌گر) است. در تمام انواع مصاحبه‌ها بر ایجاد رابطه ، بررسی و حفظ آن تاکید شده است و این به علت اهمیت رابطه در مصاحبه روانی در مقایسه با رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی است. رابطه در مصاحبه روانی _ تشخیصی دارای شش مرحله است. این مراحل عبارتند از:

 

قرار دادن بیمار در شرایط راحت و آسوده ، نشان دادن شفقت و همدلی با رنج و ناراحتی بیمار ، ارزیابی مشکلات بیمار از دیدگاه خود او ، نشان دادن تجربه حرفه‌ای به بیمار ، اعمال رهبری و هدایت در فرایند مصاحبه و متعادل کردن نقش‌های بیمار (مراجع) و مصاحبه‌گر (درمان‌گر).

و ...

فهرست مطالب

مقدمه
قرار دادن بیمار در شرایط راحت و آسوده
نشان دادن شفقت و همدلی با رنج و ناراحتی بیمار
ارزیابی مشکلات بیمار از دیدگاه خود او
نشان دادن تجربه حرفه‌ای به بیمار
اعمال رهبری و هدایت در فرایند مصاحبه
متعادل کردن نقش‌های بیمار و مصاحبه‌گر
پایان

 

عنوان : راهبردهای ایجاد رابطه در مصاحبه بالینی

فرمت : پاورپوینت

حجم : 384 کیلوبایت

تعداد صفحات : 34

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

راهبردهای ایجاد رابطه در مصاحبه بالینی